Dat klinkt wel heel simpel. Leren hoe je moet ademhalen. Toch zijn we ons het merendeel van de tijd niet bewust van onze ademhaling. Vaak zit onze ademhaling hoog, boven bij onze borst. Ademen we te gehaast en maken we er niet optimaal gebruik van.

Tijdens mijn yogalessen besteed ik hier veel aandacht aan en wilde ik nog meer leren over de ademhaling en wat dat allemaal met je doet als je daar bewust van bent.

Afgelopen weekend heb ik me dan ook mogen onderdompelen bij Yoga Moves in Utrecht tijdens diverse workshops van Max Strom. Hij is een Amerikaanse yogadocent, spreker,

schrijver en trainer en heeft verschillende boeken uitgebracht, waaronder de ‘Adem van het Leven’ en ‘There is no app for Happines’. Beide boeken bruisen van heldere en hartverwarmende wijsheid. En dat heb ik dit weekend zelf mogen ervaren.

Als yogadocent weet ik goed hoe ik mijn ademhaling het beste kan gebruiken. Maar ook ik vergeet het in het dagelijks leven regelmatig. Als ik iets te veel in mijn hoofd zit en me laat afleiden door gedachten of als ik het nét iets te druk heb. Hoe fijn is het dan als je je drie dagen lang kunt laten inspireren, veel kunt leren en ervaren om dit weer mee te nemen tijdens eigen yogalessen. En dat op een super fijne plek in een bruisende stad! Met hele praktische oefeningen, zoals de ‘Ocean Breathe’ of in het Nederlands: de oceaanademhaling. In de yoga wordt deze ademhaling vanouds de ujjayi-ademhaling genoemd. Deze ademhaling is een basishulpmiddel om je hartcentrum te openen. Door in het hier en nu te ademen, kunnen we leren in het hier en nu te zijn.

Wil jij de oceaanademhaling proberen? Hieronder een beschrijving:

– Ga gemakkelijk staan en zet je voeten ongeveer een meter uit elkaar. Je voeten wijzen naar voren
– Je buigt je knieën zo’n 15 centimeter. Je nek en je rug zijn lang, ontspan je schouders

– Breng je handen in gebedshouding voor je borst

– Adem in via je mond, terwijl je je armen op schouderhoogte opzij uitstrekt. Je ellebogen zijn licht gebogen

– Pauzeer heel even en adem dan uit en breng je handen terug naar het hart

Je ademt hoorbaar in en uit. Maak het geluid alsof je met je ademhaling de spiegel beslaat. Je zult het herkennen als een zacht, ruisend geluid achter in je keel. Je kunt deze oefening doen met je mond open. Ontspan daarbij je mond volledig. En ook je gezicht is ontspannen. Zodra je de techniek eigen hebt gemaakt, kun je je mond sluiten.

Deze oefening stimuleert en versterkt de longen doordat je dynamisch frisse lucht inademt en verschraalde lucht en spanning uitademt. Je zult merken dat het je geest kalmeert.

Mocht je tijdens de oefening ervaren dat je duizelig wordt, stop dan met de oefening en buig voorover met je hoofd tot beneden je hart; de bloedstroom naar je hoofd voorkomt dat je flauwvalt. Ga dan liggen totdat je voelt dat je weer kunt staan.

Als je de oefening voor het eerst doet, start dan met ongeveer 5 minuten.

Bron: De adem van het leven.